Top of flop?

Auto's, iedereen heeft wel een bepaalde favoriet. Een auto met een speciale herinnering of gewoon een hele nieuwe waar hij/zij verliefd op is. Ik hou persoonlijk van oude scheurijzers met een krachtige motor. Na het bekijken van de oude klassieker en het nieuwe model, besloot ik dit stuk te gaan schrijven.

Oud en nieuw

Ik kijk weleens naar afbeeldingen van oude auto's op internet, maar bij een aantal soorten krijg je helaas niet alleen de oude te zien, maar ook de jongere variant van een klassieker. Sommige merken wisten het te presteren om klassiekers zo uit te melken, dat ze in de verste verte niet meer op het origineel leken. Dan denk ik weleens, geef de auto dan een hele nieuwe naam, maar brei dan niet door op de naam van de oude succesvolle auto. Andere merken probeerden de klassieker en nieuwe op elkaar te laten lijken, met alle luxe van nu en een betere motor. Toch blijft het anders. Ik koos deze zeven modellen uit om naast elkaar te leggen. Dit zijn ze en oordeel zelf.

Volkswagen Kever/Beetle

De eerste VW Beetle stamt uit 1938 en is ontworpen door Porsche. Ik heb gekozen voor een naoorlogs model, omdat toen pas echt de VW Beetle voor het normale volk werd gemaakt. In 1978 stopte de productie, maar in 1998 kwam de New Beetle op de markt. Het was de retro uitvoering van de oude VW Beetle/Kever.

VW Polo

De VW Polo begint zijn leven in 1974 als de Audi 50. Het enige verschil tussen de VW en Audi waren de logo's en het uitrusting niveau. De VW Polo is een lange tijd de kleinste VW geweest. Ook was hij de goedkopere versie van de Audi 50, die na een jaar de productie van dit model staakte. In 1975 werd het de nu nog populaire VW Polo.

VW T1

Het idee van dit iconische busje is van Nederlandse komaf, van Ben Pon om precies te zijn. Hij schetste een busje op een VW Beetle onderkant. Dit werd niks en na vele aanpassingen verscheen het bekende busje in 1950 op de weg. Door het metalen spijltje in het midden van het raam van de bus, kreeg hij al snel de naam "spijlbus" of de Microbus/ Transporter. Door de jaren heen kreeg hij vele aanpassingen en verscheen hij als T2, T3, T4... etc. In de jaren '60 en '70 was het een echte hippie bus. De nieuwste VW T1 lijkt echter in de verste verte niet meer op zijn voorgangers.

Fiat 500

Hij werd in 1957 geïntroduceerd in Turijn Italië. Het model werd eerst niet goed verkocht, omdat hij nogal kaal werd afgeleverd. Dit om het marktaandeel van de Fiat 600 te behouden. Later werden er echt toch 3,9 miljoen exemplaren van gemaakt en werd het een populaire auto. In 2007 verscheen de retro uitvoering van dit kleine autootje, die lief en leuk werd genoemd.

Chevrolet Corvette

Na de Tweede Wereldoorlog was er in Amerika enorm veel vraag sportieve auto's . Dit door wat de Amerikanen in Europa hadden gezien. Chevrolet besloot een sportieve auto te gaan maken en voelde de hete adem in zijn nek van diverse andere concurrenten. In 1953 werd de Corvette in productie genomen en hij werd van sportieve auto, een echte sportwagen. In 1956 kreeg hij een V8 motor. De grote restyling van de auto kwam in 1963 in vorm van de Stingray. Na het stoppen van de productie dat jaar, verscheen hij weer in 2004. Tot op heden wordt hij nog steeds geproduceerd.

Chevrolet Camaro

Deze auto werd in 1967 geïntroduceerd als directe concurrent van de Ford Mustang. Hij was één van de populairste sportauto's uit Amerika. Inmiddels zijn we zes generaties van de Chevrolet Camaro verder. De productie werd even gestopt in 2002, toen de Pontiac werd opgeheven, maar werd als snel weer opgepikt. De belangrijkste onderdelen waren namelijk gelijk aan die van de Pontiac Firebird.

Ford Mustang GT500

De Ford Mustang GT500, de opvolger van de Ford Mustang GT350, werd in 1967 ontworpen door Carroll Shelby. Het is de ultieme auto, volgens diverse mensen en hij is gemaakt om te racen. In 2015/2016 werd de nieuwe Ford Mustang GT500 Super Snake gelanceerd en dit model heeft niks meer te maken maken met wat Carroll Shelby voor ogen had als zijn ultieme raceauto. Toch probeerde Ford, ondanks de moderne tijd, het oude model te behouden.

Smaken verschillen

Zo zie je tussen al deze modellen grote verschillen. De één zal warm lopen voor de klassieker, de ander voor de moderne modellen met alle luxe.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin