De vergeten drieling
Wie kent ze nog? Het KAD-trio van Opel, beter bekend als de grote drieling.
KAD stond voor Kapitän, Admiral en Diplomat, de krachtpatsers van Opel.
Laatst keek ik met mijn vriend naar een programma waarin een Opel Admiral werd achtervolgd door de politie. Enthousiast zei hij; "Hé, die heb ik ook gehad. Die haalt de politie toch niet in, die auto heeft een V8 motor." Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hem niet geloofde en ben gaan googelen. Zo kwam ik uit op het volgende onderwerp.
De Admiral
Voor de Tweede Wereldoorlog, in 1937 (links onder), produceerde Opel de eerste Admiral. Deze auto haalde toen slechts de snelheid van 132 km/h. We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar dat was toen heel erg snel. De productie werd in 1939 echter stopgezet toen de oorlog begon en deze klassieker kwam pas weer op de markt in 1964 (rechts onder), in een nieuw jasje.
De Kapitän, het goedkope instapmodel
Dit model rolde als laatste voor de Tweede Wereldoorlog van de band bij Opel en kwam na de oorlog weer als eerste van de band. Hij was voor die tijd hypermodern met een zelfdragend chassis. Hij was met zijn twee broers decennia lang het topmodel van Opel. De Kapitän had een zescilinder benzinemotor en soms een V8, deze werden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf General Motors. Helaas kwam er aan dit pittig model een einde in 1970.
De Diplomat, het topmodel
In 1964 verscheen de Diplomat, een samenvoeging en verbeterde uitvoering van de Admiral en de Kapitän. In deze periode verschenen auto's gebaseerd op de Buick Special. De Diplomat was de duurste en luxste van het KAD -Trio. Tussen 1965 en 1967 werd er de Diplomat Coupé gemaakt, er werden er maar 387 van dit model gebouwd en kostte destijds maar liefst 25,000 Mark. De V8 motor die er in zat werd gebouwd door Chevrolet in 1966 en geïmporteerd vanuit de Verenigde Staten. Het was een 5.4 liter Corvette motor, met een powerglide tweetraps automatische versnellingsbak, om als kruissnelheid 200 km/h te behalen. Zijn top lag hoger, en was voor die periode een hele prestatie.
The end
Helaas komt er aan deze mooie auto periode van Opel een einde. De oliecrisis in 1973 zorgde ervoor dat de vraag naar grote auto's met grote motoren terugliep. In 1977 werd de productie gestopt.